.:: INFO ::.

ANNOUNCEMENT...... Tujuan blog ini adalah untuk saling ingat-memperingati antara satu sama lain sahaja. Jauh sekali untuk mengata atau mengutuk.... HARAP MAKLUM!!!!!!

Thursday, January 19, 2012

Perubahan setiap detik-detik selepas kematian!!!

Saat sebelum mati, anda akan merasakan jantung berhenti bergerak, nafas tersekat-sekat dan badan bergetar. Anda akan merasa dingin di telinga. Itulah pertanda kematian mula menjemput anda. Dan petugas utamanya, Malaikat Maut bersedia membawa anda ke satu alam baru yang akan menentukan anda adalah penghuni syurga mahupun neraka.

0 Minit :

Otak akan terhenti berfungsi kerana oksigen sudah tidak dapat disalurkan kepada organ utama ini.

1 Minit :

Darah berubah warna dan otot kehilangan daya.

3 Minit :

Sel-sel otak akan merosot secara mendadak. Pada waktu ini, otak benar-benar berhenti berfungsi. Pada waktu ini, fikiran kita akan menjadi hitam dan gelap.

4 – 5 Minit:

Anak mata membesar dan berselaput. Bola mata akan mengerut kerana kehilangan tekanan dan bekalan darah.

7 – 9 Minit:

Pembuluh darah ke otak mulai tidak berfungsi.

1 – 4 Jam:

Membuat otot menjadi kaku dan rambut berdiri tegak.

4 – 6 Jam:

Sel-sel darah yang berkumpul akan mati dan warna kulit berubah kepada hitam.

6 Jam:

Otot masih berfungsi miskipun sedikit namun ia meniti kepada proses kematiannya.

8 Jam:

Suhu tubuh akan turun dengan kadar mendadak. Telapak kaki si mati akan menjadi sejuk.

24 – 72 Jam:

Isi perut akan membusuk dek kerana bakteria sudah menjalankan tugasnya. (Kebiasaan si mati sudah pun dimandikan oleh pihak yang alim perihal kematian)

36 – 48 Jam:

Tubuh si mati akan menjadi selentur penari balet. Namun ia akan menjadi keras kejung tidak lama kemudian.(Si mati kebiasaan sudah pun berada dalam proses pengebumian)

3 – 5 Hari:

Pembusukan mengakibatkan luka pada skala yang amat besar, darah menitis keluar dari mulut dan hidung si mati.(Si mati sudah pun barada di liang lahad)

8 – 10 Hari:

Warna tubuh berubah daripada hijau kepada merah serentak dengan membusuknya darah. (Anai-anai, lipas, ulat sudah mulai ‘bermain’ di sekitar tubuh si mati)

Beberapa Minggu:

Rambut, Kuku, Dan Gigi dengan mudahnya terlepas daripada anggota badan.

Satu Bulan:

Kulit Anda mulai mencair dan tercarik daripada jasad.

Satu Tahun:

Yang tinggal hanyalah tulang-tulang dan gigi. Miskipun si mati adalah orang besar di dunia pada masa hayatnya, namun apabila berada di liang lahad, si mati tidak mampu lagi menepis ‘serangan’ ulat-ulat, semut atau lipas yang mana pada masa hayatnya dulu mudah sahaja si mati membunuhnya dengan tangan.

Insaflah anda(untuk diri sendiri juga). Kematian adalah sesuatu yang pasti. Bayangkan kematian menemui anda semasa anda masih belum bertaubat. Allah... Allah... Allah…!

Perubahan setiap detik-detik selepas kematian

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...